En nog een ;)

16 juli 2014 - Port Alfred, Zuid-Afrika

Hee iedereen, daar ben ik weer! Een tweede verhaal met een vervolg op mijn vorige verhaal. Ik zal snel door gaan met het vertellen over de rondreis van Pien en mij!

Zoals ik al vertelde zijn Pien en ik vrijdag 4 juli vertrokken met de Stenden bus naar Port Elizabeth. We werden bij het vliegveld afgezet. Hier hebben we vervolgens nog wat gegeten en gedronken met Anouk en Linda en daarna hebben we een taxi gepakt naar ons hostel. Na ’s avonds voetbal te hebben gekeken in een Duitse pub met wat vrienden (Duitsland – Frankrijk) (en ja, echte Nederlandse meiden in een Duitse pub…) zijn we ons bed in gedoken om vervolgens de volgende dag vroeg de bus te pakken naar Jeffreys Bay. Hier hebben we een paar leuke dagen doorgemaakt samen. Helaas hebben we niet gesurft omdat het weer niet heel goed was, maar we hebben wel lekker geshopt en gerelaxt (en knappe surfdudes gespot). Verder hebben we heerlijk gegeten bij Nina’s, een restaurant waar iedereen ons over verteld had en waar we zeker moesten eten. En ja, het was LEKKER! Verder hadden we een paar Nederlanders ontmoet waarmee we samen voetbal hebben gekeken. Wat was het spannend he, oeii!! Al met al hebben we dus genoten van Jeffreys Bay. Het is echt een heel gezellig stadje.

Dinsdag hebben we onze reis vervolgd en zijn we van Jeffreys Bay naar Knysna gereden. Knysna is een super leuk stadje met een leuk haventje en veel souvenir winkeltjes. Ook zijn we naar een uitkijkpunt geweest waar je een mooi uitzicht had over Knysna en de zee. Ons verblijf daar was maar heel kort, maar was zeker de moeite waard.

Na Knysna stond Mosselbay op het programma. Hier hebben we ook veel leuke dingen gedaan. In het backpackershostel waar we verbleven hebben we veel mensen ontmoet, wat heel erg leuk was. Zo zijn we gezellig met z’n allen de kroeg in gegaan om Nederland – Argentinië te kijken. (wel een beetje jammer van de afloop) Eén dag zijn we samen gaan lunchen om vervolgens even langs de kust te lopen. Toen we op de rotsen stonden zei ik nog voor de grap: zul je zien, komt er opeens een hele hoge golf  op ons af. En ja hoor, daar gingen we: een mega hoge golf over ons heen. Ik heb in tijden niet zo hard meer gelachen. Stomme toeristen dat we zijn: wie gaat er nou op de rotsen staan terwijl de zee al best ruig was?!

In Mosselbay hebben we ook olifant gereden. Dit was echt geweldig om te doen! Die beesten zijn echt GROOT, dat kan ik je wel vertellen! Heel bijzonder om dit eens te doen. Ook hebben we een catwalk gedaan. Dit hield in dat we met twee leeuwen gingen wandelen. Wauw, wat een ervaring. Persoonlijk vind ik leeuwen een van de mooiste beesten die er zijn, dus het was geweldig om zo dicht bij ze te lopen. Dan zie je van dichtbij nog eens hoe sterk deze dieren zijn. Ook zijn Pien en ik met een tour mee geweest naar een zeehonden eiland: een eiland vol met allemaal zeehonden. Ook dit was leuk om te zien. Verder hebben we ons weer even kunnen gedragen als kinderen, want bij een vlooienmarkt zagen we een kraampje met allemaal snoep. Enthousiast zijn we tekeer gegaan en ons snoepzakje helemaal gevuld met snoepjes!

Hermanus was onze stop na Mosselbay. Hermanus is één van de beste plekken om walvissen te spotten, dus zo’n tour konden we natuurlijk niet overslaan. Het was super om mee te gaan, want we zijn heel dicht bij walvissen gekomen. En wauw, ook walvissen zijn GROOT!! Heel mooi om te zien hoe ze 2/3 meter van de boot vandaan in de zee te zien waren. In de verte hebben we ook nog dolfijntjes gezien. Verder zijn we er in Hermanus weer  niet in geslaagd om de (souvenir)winkels voorbij te lopen. Daarnaast is Hermanus super leuk om een terrasje te pakken en we hebben weer een mooie plek in Afrika gezien. Het uitzicht was weer super.

Na Hermanus was het eindelijk tijd voor dé stad van Zuid-Afrika: KAAPSTAD! Jeej, we hadden er zin in! Zaterdag kwamen we aan bij ons backpackers hostel. We besloten direct de stad te leren kennen door lekker uit te gaan. Tijdens deze nacht hebben we veel gezellige mensen ontmoet en zijn we ons Kaapstad-avontuur goed begonnen. De volgende dag was echter iets minder…. ;) Verder zijn we al bij Robben Island geweest en hebben we dus de plek gezien waar Nelson Mandela lange tijd in de gevangenis heeft gezeten. Dit was indrukwekkend om te zien. Natuurlijk zijn we ook de Table Mountain op geweest, al moet ik eerlijk bekennen dat Pien en ik voor de kabelbaan hebben gekozen in plaats van naar boven te hiken. Dit maakte het uitzicht echter niet minder mooi. Wauw, als je op de tafelberg staat kijk je over Kaapstad. Een geweldig uitzicht!

Natuurlijk hebben we ook al veel leuke restaurantjes bezocht, zijn we wezen winkelen bij het Waterfront, zijn we weer gevallen voor de charmes van souvenir winkels en hebben we gewoon genoten van Kaapstad. Ons hostel zat heel dicht bij een Beer House, dus zelfs de nodige biertjes hebben we genuttigd. Kaapstad is geweldig en we hebben veel leuke mensen ontmoet. Opvallend is wel dat echt iedereen ons telkens weer herinnerde aan het feit dat we geen eerste zijn geworden met de voetbal als we vertelden dat we uit Nederland komen. Pijnlijk..  (haha)

Vandaag zijn we (met de trein) vertrokken van Kaapstad naar Stellenbosch. Stellenbosch staat bekend om zijn wijn tours, dus morgen gaan we ervaren of zo’n wine tour echt zo geweldig is! Ik verwacht dat het wel leuk gaat worden ;). Vandaag hebben we Stellenbosch ontdekt door terrasjes te pakken en een beetje te shoppen. (ennnnn, we hebben de souvenir winkels overgeslagen!!!) Verder hebben we onszelf verwent met een beauty middagje: we hebben beiden een lekkere gezichtsbehandeling gehad. Op deze manier mogen we vast Nederland weer in over 4 dagen!

Morgen gaan we dus een wine tour doen en in de avond gaan we met de bus weer terug naar het mooie Kaapstad. Hier zullen we nog een paar daagjes doorbrengen tot zondag, want dan vertrekt ons vliegtuig. Zaterdag hebben we een tour gepland, zodat we nog meer mooie plekken van Kaapstad kunnen zien. Maandag 21 juli om 9.15 landt ons vliegtuig en staan Pien en ik weer met beide benen op Nederlandse bodem. Aan de ene kant is het toch wel heel erg jammer om weer naar huis te gaan. De tijd is echt voorbij gevlogen en Afrika is zóóó mooi! Aan de andere kant lijkt het me toch wel fijn om iedereen weer even te spreken en te knuffelen. (Ik wil eigenlijk iedereen gewoon even een knuffel brengen en dan weer terug naar Afrika ;) )

Ik zal als ik thuis ben nog een laatste update geven over mijn laatste daagjes in Afrika! Tot dan en ik zie jullie allemaal in NEDERLAND!

Groetjesssss

1. Yvonne:
    18 juli 2014
    Heey Marloes, wat een prachtige verhalen heb je weer geschreven.
    Wat heb je veel gezien en meegemaakt in Afrika, super ervaring.
    Ik ben echt benieuwd naar alle foto's die je gemaakt heb en natuurlijk naar je verhalen.
    Maar bij deze willen we jou (jullie ) een hele goede en fijne terugreis wensen.
    Tot maandag.

Groetjes Theo en Yvonne.