Beestenboel

21 mei 2014 - Port Alfred, Zuid-Afrika

Hallooooo,

We zijn weer een week verder en nu zal ik er dan toch ook echt aan moeten geloven: ik moet weer beginnen met rapporten typen en lessen volgen. School is nu echt begonnen (terwijl we al in week 3 zitten;) )

Vorige week hebben we al onze projecten kunnen zien en uiteindelijk kunnen kiezen. Ik ga samen met Dominique en Wiebke het winterkamp organiseren. Dit winterkamp zal een echt kamp worden (dus inclusief overnachtingen) van vier dagen. Het kamp gaat waarschijnlijk eind juni/begin juli plaatsvinden en is voor de kinderen die in de townships leven. We zullen kinderen gaan kiezen die het op dit moment extra moeilijk hebben en het dus echt verdienen om lekker op kamp te gaan. Het doel van dit kamp is om de kinderen een opvulling te kunnen geven in de vakantie. Veel opvangen zijn namelijk dicht in de vakantie, waardoor kinderen niks te doen hebben en op straat gaan hangen (en wie weet wat nog meer). Het is me deze week goed duidelijk geworden dat we aan dit kamp een hele taak hebben, want we hebben echt heel wat te regelen. We zijn dan ook direct begonnen met plannen maken en gaan ons best doen om een toptijd te geven aan de kinderen!

Verder ga ik elke dinsdag ochtend met Dominique vrijwilligerswerk doen bij een crèche in NeMaTo. Dit leek ons leuk om te doen, omdat we met ons eigen project niet veel in de townships zullen komen. Gisteren zijn we er voor het eerst geweest. Wat een lieve en leuke kinderen! De kinderen zijn tussen 2 en 4 jaar en  vinden het helemaal geweldig om met ons te spelen!! Ze zaten de hele tijd aan ons te hangen en ons aan te raken(wel heel lief!). Het feit dat we er alleen al waren leek hen goed te doen. Alsof ze een beetje liefde nodig hadden. Gister was het echter nog een beetje chaotisch en hebben we veel buiten gespeeld en wat liedjes gezongen in verschillende talen. De volgende keer willen Dominique en ik proberen een leuke activiteit met de kinderen te gaan doen.

Vorig weekend ben ik samen met Cheyene, Danisa, Kerstin, Linda, Liesbeth, Iris en Pien op vrijdag vertrokken naar Port Elizabeth. Daar gingen we dan: twee van die kleine autootjes (Chevrolet Spark) achter elkaar aan met vier meiden er in! Omdat er dicht bij Port Elizabeth een Chitaah Farm zit, besloten we direct vrijdag daar naartoe te gaan. Wat een mooie beesten zijn dat! En we mochten zelf nog een chitaah aaien (wel een tamme chitaah gelukkig J ). Verder waren er ook luipaarden, leeuwen en andere katachtigen. Heel mooi om te zien!

Na het bezoek aan de Chitaah Farm zijn we doorgereden naar Port Elizabeth. Het verschil tussen arm en rijk was hier echt goed te zien. De townships daar waren echt armoedig: Veel te kleine ‘huisjes’ die dicht op elkaar staan, overal afval op de grond en wederom weer koeien die zelfs langs de snelweg liepen. Naarmate we de stad inreden werd het steeds mooier en mooier. Bij de stoplichten stonden wel vaak mensen om te proberen iets te verkopen of geld of voedsel te vragen. Wij deden dan toch maar snel de deuren op slot, haha!

Zaterdag ben ik met Pien, Linda, Kerstin, Iris en Liesbeth naar Schotsia geweest. Bij Schotsia kun je een game drive doen: jeeeej, we gingen eindelijk wilde dieren spotten!! Dit moet je natuurlijk eens gezien hebben als je naar Afrika gaat. Onze ranger (Donovon) garandeerde ons bijna dat we de big 4 (-luipaard) konden gaan spotten. Ja ja, zal wel.. ik wist het nog niet… Maar hij had gelijk: we hebben heel veel dieren gezien en nu dus de big 5 gezien! Schotsia is maar een heel klein gebied, waardoor de kans dus groter is dat je veel beesten ziet. Heel gaaf om te zien. Giraffen, olifanten, neushoorns, leeuwen, buffels, impala’s, zebra’s, nijpaarden, noem maar op!! Het leuke aan de game drive was dat de ranger de ‘gewone’ weg maar saai vond: we gingen vaak off road. Eén keer zagen we een giraffe die weg liep en zijn we de bosjes ingedoken om hem weer terug te vinden. De leeuwen waren toch wel het hoogtepunt: een mannetjesleeuw, twee vrouwtjesleeuwen en 4 jonge leeuwtjes samen een koe aan het oppeuzelen! En wij mochten van 5 meter afstand mee kijken. Heel gaaf!!

Zondag zijn Liesbeth, Iris, Pien en ik naar Seaview Lion Park geweest. Hier kun je met je eigen auto door het park heen rijden. Wat hebben wij gelachen zeg!! Daar gingen we: met ons kleine autootje, in de 1 de berg op. We waren ondertussen nog meer bezig met de weg dan met de dieren zelf en hadden er zelfs wat gemist. We zagen de zebra’s en giraffen nog, maar reden er zo voorbij! De terug weg stonden ze gelukkig recht voor onze auto op de weg: niet te missen dus. Wauw! Pien en ik zijn lekker asociaal het raam uit gaan hangen om wat mooie foto’s te schieten. Op het park waren ook nog leeuwen, tijgers, krokodillen, stokstaartjes en andere katachtigen.

Maandag zijn we weer terug gereden en zijn we onderweg langs Gambit gegaan. Gambit is een tamme giraffe: dat wilden wij wel meemaken! Inmiddels heb ik dus ook een giraffe geaaid en wow, die beesten zijn GROOT!! Zijn poten waren net zo lang als wijzelf;)

Dit weekend was dus een echt beestenweekend.

Hoe is het daar in Nederland? Lekker weer hoorde ik al, heerlijk!!

Tot snel maar weer,

liefs, Marloes

1. Willemien Reimert:
    21 mei 2014
    Wat een belevenis, zeg! In zo'n korte tijd en nu al zoveel gezien! Geweldig, hoor! Ben ook heel benieuwd hoe het straks met het winterkamp en crèche verder gaat. Tot een volgende keer. groetjes van ons allemaal!!
  2. Yvonne:
    21 mei 2014
    Wat een super leuk verhaal weer en prachtige foto's.
    Wat heb je al veel gezien, oh en dan die giraffen onvoorstelbaar zeg dat je die dieren aan heb geraakt. Geniet er lekker van.
    Groetjes van ons !!
  3. Lisanne:
    22 mei 2014
    Leuk verhaal! Je klinkt enthousiast! Mooie ervaring om zoveel dieren in 't wild te spotten. Veel plezier nog en succes met het organiseren van het winterkamp! Liefs Lisanne
  4. Francien:
    22 mei 2014
    Hoi Marloes,

Wat een fantastische ervaringen! Geniet ervan!

Groetjes Francien
  5. Lucy keurentjes:
    23 mei 2014
    Hoi wat een belevenissen allemaal, heel veel succes met alles, wij gaan zondag oma s verjaardag vieren, en daarna zelf op vakantie, naar italie, groetjes Lucy
  6. Paulien Kiekebosch:
    23 mei 2014
    Te gek zeg!! Leuk om te lezen en de foto's te zien.
    Mooie ervaringen!!
    Geniet er maar van.
    Groetjes, Paulien
  7. Lucré:
    25 mei 2014
    Hoi Marloes,
    Leuk om je verhalen te lezen. Je hebt al heel wat gezien en beleefd zeg!! Succes met het winterkamp en vooral genieten!!!
    Groetjes Lucré